اخبار برگریده
یکشنبه, 16 ارديبهشت 1403 21:18

شنبه, 19 شهریور 1401 ساعت 14:55

هنرجویان  ایده تا اجرا را تمرین کردند

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

هنرجویان، فعالان و علاقه‌مندان به هنر نمایش و نویسندگی، در قالب کارگاه ایده تا اجرا با حضور دکتر رحمت امینی با راه‌های رسیدن به ایده و اجرای آن آشنا شدند و نمایش نویسی را مشق کردند.

به گزارش نسیم امروز، در این کارگاه 3 روزه  که به همت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بسیج هنرمندان، بنیاد شهید و حوزه هنری استان در سالن ترنج کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بجنورد برگزار شد، دکتر رحمت امینی در روز نخست این کارگاه ضمن معرفی چند نمونه اثر هم چون مثنوی مولوی، ادیب شهریار که می‌تواند علاوه بر آشنایی افراد با نمایشنامه به آن‌ها برای تولید نمایشنامه ایده بدهد، از ضرورت مطالعه و مشاهده برای فعالان و علاقه‌مندان به این شاخه هنری سخن گفت و این دو را لازمه هنرمند شدن در عرصه تئاتر دانست.

وی با پرداختن به روایت نمایشنامه ادیب شهریار و نحوه چگونگی و پرداختن به ایده، با مشارکت دادن شرکت کنندگان در تعریف ایده، آن را از نگاه حاضران  مورد واکاوی قرارداد و از ایده به عنوان بنیان فکری اولیه‌ای که فرد خلاق بدان دست پیدا می‌کند، یاد کرد.

امینی ایده را در موفقیت یک نمایشنامه بسیار اثرگذار برشمرد و موفقیت یک نمایش روی صحنه و جلب توجه داستان و شخصیت‌ها را در گرو ایده خوب عنوان کرد و این نکته را متذکر شد که تقلید از یک کار موفق، همیشه موفق نمی‌شود.

این کارگردان مطرح تئاتر با مهم برشمردن طرح در درام، به نگاه ارسطو در کتاب فن شعر اشاره کرد و گفت: ارسطو طرح را بنیان درام بیان و از آن به افسانه مضمون یاد می‌کند و معتقد است: نمایشنامه می‌تواند بدون کاراکتر باشد، اما بدون طرح، نه.

او بنیان اصلی ایجاد یک درام را فارغ از ایده، طرح و روایت، دیالوگ بیان کرد و گفت: دیالوگ زمانی آغاز می‌شود که فرد با اندیشه‌ای در برابر اراده بر انجام کاری مقاومت کند.

دکتر رحمت امینی، مشخص کردن زمان، مکان، معرفی اشخاص و پیش بردن داستان‌را از ویژگی‌های دیالوگ به لحاظ فنی برشمرد و تضاد هدف‌دار و چالش برانگیز را از ارکان دیالوگ دانست و با کنایه و در لفافه سخن گفتن را لازمه دیالوگ‌نویسی بیان کرد.

وی در دل کارگاه از شرکت کنندگان خواست تا با بهره‌گیری از چند فعل دیالوگ‌هایی را نوشته و به مرحله اجرا بگذارند.

امینی هدف از دیالوگ نویسی را دست یافتن به ساختار دیالوگ نویسی عنوان و مطالعه نمونه‌های بسیار نمایشنامه را در رفع خلاء دیالوگ نویسی بسیار موثر و مهم خواند.

این مدرس دانشگاه در دومین روز از کارگاه ضمن بررسی دیالوگ‌های نوشته شده توسط شرکت کنندگان و گنجاندن موقعیت‌های زمانی و مکانی و کنایه و لفافه و نام‌گذاری روی شخصیت‌ها، علاقه‌مندان را به کنکاش در خصوص رسیدن به ایده ناب برای تبدیل آن به نمایشنامه در زندگی شخصی‌شان وادار و با بررسی آن‌ها، راه‌های رسیدن به ایده ناب را بازگو کرد.

وی هم چنین با طرح درام نویسی برمبنای ساختار ارسطو (علت و معلول) و روال غیر ارسطویی،یکی از مشکلات درام نویسان هنگام نوشتن را فکر کردن به متن بیان کرد و افزود: در حالی که درام نویسان قدرتمند، هنگام نوشتن شخصیت‌ها را بازسازی و اجرا می‌کنند.

دکتر امینی با بیان این که یک درام خوب با عناصری هم‌چون آغاز، درگیری، اوج، حادثه و پایان کار شکل می‌گیرد، تصریح کرد: اولین گام بعد از ایده برای رسیدن به نمایشنامه، طراحی داستان است.

وی خطاب به حاضران گفت: لازمه یک درام‌نویس خوب شدن، پژوهشگری است و در کنار آن فرد باید به خلق موقعیت‌هایی که بدان دست پیدا نمی‌کند، بپردازد.

او ادامه داد: ایده‌ها می‌توانند روی داستان‌های مختلف سوار شوند و ممکن است از تجربه زیستی افراد، مطالعه یک اثر و یا مطالعه شعر، شکل بگیرد.

بر اساس این گزارش، در سومین و آخرین روز از کارگاه ایده تا اجرا استاد رحمت امینی، به معرفی آثار نمایش نامه‌نویسان معروف برای تقویت مبانی ادبی و اندیشه علاقه‌مندان به هنر نمایش، پرداخت و با تاکید بر این که درام نویس شبکه‌ای از ارتباط را می‌سازد، از اقتباس به عنوان یکی از راه‌های نوشتن درام یاد کرد.

این گزارش حاکی است، در کارگاه از ایده تا اجرا هنرجویان شرکت کننده، نمایشنامه‌های نوشته شده خود را که حاصل آموزش‌های دیده شده در این کارگاه بود، قرائت کردند و از نگاه حضار و رحمت امینی مورد نقد و بررسی قرار گرفت و نقاط ضعف و قوت آن بیان شد.

این مدرس، با اشاره به ظرفیت‌های خوب موجود در این کارگاه، خواستار تداوم برگزاری جلسات هفتگی یا ماهانه در راستای رسیدن به تولیدات بیشتر شد.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

نظر دادن

از پر شدن تمامی موارد الزامی ستاره‌دار (*) اطمینان حاصل کنید. کد HTML مجاز نیست.


عناوین روزنامه‌های امروز




یادداشت؛ مقاله

گزارش تصویری









بامی1

بامی2




  • این تابستون برنامه هات جایزه داره